U bent hier

Veel mensen zien de schulden voor gas of elektriciteit niet aankomen. De maatschappelijk werkers van de Energiecel van OCMW Antwerpen begeleiden personen met energieschulden en geven hen advies om betalingen af te lossen, en om te vermijden dat er nieuwe schulden bijkomen. Ook Mohammed is ermee geholpen.

 

Een zware factuur voor gas of elektriciteit, wat nu?

Wie schrikt er niet van een fikse afrekening voor gas of elektriciteit? Mensen die het niet breed hebben, kunnen op die manier snel in de problemen komen en schulden opstapelen. Wie zijn energiefactuur niet kan betalen, kan terecht bij de maatschappelijk werkers van de Energiecel voor begeleiding. Een moeilijk proces, waarbij de klant stap voor stap zijn financiën weer op orde krijgt.

In de Clara Snellingsstraat ontmoet Mohammed zijn maatschappelijk werker Alice Cambier. Mohammed heeft zware schulden voor water en gas. Dankzij de Energiecel kreeg hij weer grip op zijn leven.

 

Het belang van een realistisch afbetalingsplan

Na een korte kennismaking start Mohammed zijn verhaal. Eerst kwam er die zware eindfactuur voor zijn waterverbruik. Niet lang erna kwamen er andere schulden bij, ook voor zijn gasverbruik. Pech komt nooit alleen. Door een arbeidsongeval zat Mohammed maanden thuis. Nadat hij zijn werk definitief verloor, zag het er even niet goed uit.

Water-link en de netbeheerders Eandis en Infrax geven aan de Energiecel door welke mensen schulden hebben bij hen. Het dossier van Mohammed kwam terecht bij maatschappelijk werker Alice Cambier. Zij ging meteen over tot actie en maakte een afspraak voor een huisbezoek.

Om te vermijden dat de energieleveranciers Mohammed zouden afsluiten van water en gas, schakelde ze de Lokale Adviescommissie in. Medewerkers van het OCMW en de netbeheerder of waterleverancier bemiddelen in die commissie tussen de leveranciers en de klant.

Alice stelde een realistisch afbetalingsplan op voor Mohammed. Hij moest zijn schulden aflossen, maar elke maand wel genoeg overhouden om te kunnen leven.

 

Vele kleine beetjes helpen

Iemand met schulden heeft vaak een integrale begeleiding nodig. Ook Mohammed. Zijn energieschulden zijn nog niet allemaal afbetaald, maar ondertussen wel onder controle.

De voorbije winter kreeg Mohammed een klein deel gratis aardgas voor zijn budgetmeter, zodat hij niet zonder verwarming zou vallen.

Voor zijn andere schulden krijgt hij begeleiding bij de OCMW-dienst Schuldbemiddeling. Die schreef de schuldeisers aan en bemiddelde om haalbare afbetalingsplannen af te spreken. Daarnaast heeft Mohammed ook een leefloon aangevraagd.

En de dienst X-Stra! ondersteunt hem op verschillende levensdomeinen. Bijvoorbeeld om een geschikte cursus bij de VDAB te zoeken, te helpen bij onbetaalde schoolfacturen en een uitkering voor zijn vrouw aan te vragen. Het leven lacht Mohammed weer een klein beetje toe.

Je ziet aan de uitdrukking op Mohammeds gezicht wat hij heeft meegemaakt. Hij weet waar het verkeerd ging, maar hij heeft ook pech gehad. Hij is het slachtoffer geworden van een samenloop van omstandigheden. Maar Mohammed weet nu een ding zeker: voorkomen is beter dan genezen. Door zijn budgetmeter houdt hij zijn elektriciteitsverbruik in het oog. Hij en zijn gezinsleden staan ook minder lang onder de douche, en dat merkt hij aan zijn waterfacturen. Maakt hij nu nog schulden voor gas of water? Dan weet Mohammed dat hij bij de Energiecel terechtkan.

 

Over de Energiecel

Vragen over een energiefactuur?

Problemen om een factuur te betalen?

Schulden bij een energieleverancier?

Vragen over energie  besparen?

Elke Antwerpenaar kan met die vragen terecht bij de Energiecel, ook wie geen OCMW klant is.

De medewerkers geven niet alleen praktische tips over hoe je makkelijk energie kan besparen, maar ze kunnen ook een afbetalingsplan opstellen.

 

Zo krijg je hulp bij de Energiecel

Ben je nog geen klant bij het OCMW?

Stap 1: Bel naar 03 298 13 40 en maak een afspraak met de Energiecel.

Stap 2: Je krijgt een intakegesprek.

Stap 3: Breng zeker deze documenten mee:

  • je identiteitskaart
  • een bewijs van je inkomsten (bijvoorbeeld een loonbrief)
  • een overzicht van je uitgaven (bijvoorbeeld huishuur)
  • een energiefactuur (als dat kan, je laatste afrekeningsfactuur)

Ben je al klant bij het OCMW?

Ga dan eerst langs bij je sociaal centrum.

 

Meer info

Problemen met je energiefactuur

Schulden aanpakken

RSS
Contactgegevens

OCMW Antwerpen - Energiecel

Clara Snellingsstraat 27
2100 Deurne
03 298 13 25
fax 03 298 13 31
Toon op kaart